Det er en vanlig tro at det er en vanskelig oppgave å styre og ledende team gjennom perioder med politisk eller organisatorisk uro, en som krever mye dyktighet, tålmodighet og takt. Men er dette virkelig tilfelle? Eller er det ganske enkelt en praktisk unnskyldning for ledere som ikke er i stand til eller uvillige til å navigere i kompleksitetene i et raskt skiftende landskap?
La oss starte med å undersøke ideen om at politisk uro er iboende forstyrrende for teamdynamikk. Det er sant at politiske omveltninger kan være forstyrrende, men de kan også være utrolig energigivende og motiverende for team. Tross alt blir folk naturlig trukket til utfordringer, og en politisk krise kan gi en følelse av formål og et felles mål for et team å rally rundt.
Men hva med organisatorisk uro? Det må sikkert være en vanskelig ting å administrere, ikke sant? Vel, ikke nødvendigvis. Organisasjonsendringer kan være vanskelig å navigere, men de kan også være utrolig gunstige for team. Endring kan gi nye muligheter og nye måter å jobbe på, og det kan også bidra til å bryte ned gamle hierarkier og maktdynamikk.
Så hva er det virkelige problemet her? Hvorfor sliter så mange ledere med å styre og lede team gjennom perioder med politisk eller organisatorisk uro? Svaret er ganske enkelt at de mangler mot og kreativitet til å gjøre det. De er for fokuserte på å opprettholde status quo og for redde for å ta risiko.
Men sannheten er at det ikke er en vanskelig oppgave å styre og ledende team gjennom perioder med politisk eller organisatorisk uro er en vanskelig oppgave. Det er en utfordrende oppgave, for å være sikker, men det er en som kan gjøres med riktig tankegang og riktig tilnærming. Så hvis du er en leder som sliter med å styre og lede teamet ditt gjennom en periode med uro, ikke gi opp. I stedet, omfavne utfordringen, ta pusten dypt, og husk at den beste måten å lede et team gjennom en krise er å lede et eksempel. Vis teamet ditt at du ikke er redd for å ta risiko, at du ikke er redd for å gjøre feil, og at du ikke er redd for å være sårbar. Og fremfor alt, husk at den mektigste styrken i noe lag ikke er lederen, men teamet selv.
Tim Hoiseth is a renowned business psychologist and author of multiple books. Tim is dedicated to helping organizations and teams build their capacity to meet future challenges. With a focus on team and organizational abilities, Tim has helped numerous companies develop strategies for success in an ever-changing business landscape. His expertise in the field of organisational psychology and his understanding of the needs of modern organizations make him a valuable asset for any company looking to build a strong and resilient workforce.