Det er en vanlig tro at å lede og styre team i perioder med stor etterspørsel eller arbeidsmengde er en vanskelig oppgave. Men la oss være ekte, er det virkelig så vanskelig? Eller er det bare en praktisk unnskyldning for dårlige ledelses- og lederegenskaper?
Først av alt, la oss definere hva vi mener med “høy etterspørsel eller arbeidsmengde.” Betyr det at det er en overdreven mengde arbeid som skal gjøres? Eller betyr det at arbeidet bare er litt mer utfordrende enn vanlig? Svaret er sannsynligvis litt av begge deler. Men uavhengig av de spesifikke omstendighetene, er det viktig å huske at suksessen eller fiaskoen til et team til syvende og sist er lederen eller lederens ansvar.
La oss nå snakke om den såkalte “vanskeligheten” med å håndtere og ledende team under stor etterspørsel eller arbeidsmengde. En av hovedårsakene til at folk mener dette er vanskelig, er fordi de tror det krever overmenneskelig innsats og ekstraordinære lederegenskaper. Men i virkeligheten handler det ikke om å være en superhelt. Det handler om å være en god leder.
En god leder er noen som tydelig kan kommunisere forventninger, sette mål og holde teammedlemmer ansvarlige for resultatene. De vet også hvordan de skal delegere oppgaver og ansvar, og stoler på teammedlemmene sine til å gjøre jobben sin. Kort sagt, en god leder er noen som effektivt kan administrere teamet sitt, uavhengig av arbeidsmengde.
En annen vanlig tro er at under stor etterspørsel eller arbeidsmengde vil teammedlemmer uunngåelig bli stresset og utbrent. Men hvorfor er det? Er det fordi arbeidsmengden er for mye? Eller er det fordi teamet ikke administreres effektivt? Svaret er sannsynligvis litt av begge deler. Men igjen, det er lederens ansvar å styre teamet effektivt og forhindre unødvendig stress og utbrenthet.
Så for å oppsummere det, er det ikke så vanskelig å lede og forvalte team i perioder med stor etterspørsel eller arbeidsmengde som folk gjør det. Det handler om å være en god leder og effektivt administrere teamet ditt. Det handler om å kunne sette klare forventninger, delegere oppgaver og holde teammedlemmer ansvarlige for resultatene. Og viktigst av alt, det handler om å forhindre unødvendig stress og utbrenthet. Så neste gang du hører noen si at det er vanskelig å lede og styre team under stor etterspørsel eller arbeidsmengde, husk at det ikke er arbeidsmengden som er problemet, det er ledelsen.
Tim Hoiseth is a renowned business psychologist and author of multiple books. Tim is dedicated to helping organizations and teams build their capacity to meet future challenges. With a focus on team and organizational abilities, Tim has helped numerous companies develop strategies for success in an ever-changing business landscape. His expertise in the field of organisational psychology and his understanding of the needs of modern organizations make him a valuable asset for any company looking to build a strong and resilient workforce.