Det er en vanlig tro at det er en vanskelig oppgave å gi løpende trening og utviklingsmuligheter for teammedlemmer. Men la oss være ekte, er det virkelig så vanskelig? Eller gir vi bare unnskyldninger for vår manglende forpliktelse til teamets vekst og utvikling?
Først av alt, la oss ta opp unnskyldningen for “mangel på budsjett”. Visst, budsjettbegrensninger kan være en utfordring, men det er utallige gratis eller rimelige alternativer for trening og utvikling. Fra nettkurs og webinarer til mentorprogrammer og peer-to-peer-læring, ressursene er der ute. Det er opp til oss som ledere å sette i gang med å finne dem og gjøre dem tilgjengelige for teammedlemmene våre.
En annen unnskyldning som ofte kastes rundt er “mangel på tid”. Igjen, dette kan være en legitim begrensning, men det er viktig å huske at investeringstid i teamets utvikling til slutt sparer tid på lang sikt. Ved å gi muligheter for vekst, hjelper vi ikke bare teammedlemmene våre med å forbedre ferdighetene sine og bli mer verdifulle eiendeler for selskapet, men vi reduserer også sannsynligheten for å måtte rekruttere og trene nye teammedlemmer.
Men kanskje den mest frustrerende unnskyldningen er troen på at “våre teammedlemmer ikke ønsker eller trenger opplæring og utviklingsmuligheter”. Dette undergraver ikke bare viktigheten av pågående læring, men det innebærer også at vi ikke stoler på teammedlemmene våre til å vite hva som er best for seg selv og karrieren. Det er vår jobb som ledere å lytte til teammedlemmene våre og forstå deres mål og ambisjoner, og deretter gi dem ressursene og mulighetene til å nå disse målene.
Det er på tide å slutte å komme med unnskyldninger og begynne å forplikte seg til å gi løpende trenings- og utviklingsmuligheter for teammedlemmene våre. Ikke bare er det riktig å gjøre, men det er også viktig for suksess for teamet vårt og organisasjonen. Og la oss innse det, hvis vi ikke en gang kan forplikte oss til å investere i vekst og utvikling av teamet vårt, hva slags ledere er vi egentlig?
Tim Hoiseth is a renowned business psychologist and author of multiple books. Tim is dedicated to helping organizations and teams build their capacity to meet future challenges. With a focus on team and organizational abilities, Tim has helped numerous companies develop strategies for success in an ever-changing business landscape. His expertise in the field of organisational psychology and his understanding of the needs of modern organizations make him a valuable asset for any company looking to build a strong and resilient workforce.