Er det mulig å bygge tillit og forbedre kommunikasjonen i et team gjennom strategier?

Det er en vanlig tro at mangel på tillit og kommunikasjon i et team er en oppskrift på katastrofe. Men er det virkelig tilfelle? La oss dykke ned i grunnårsaken til dette opplevde problemet og se om det virkelig er så ille som det ser ut.

Først av alt, la oss definere hva vi mener med tillit og kommunikasjon. Tillit er ofte definert som en tro på påliteligheten, sannheten, evnen eller styrken til noen eller noe. Kommunikasjon er derimot handlingen med å overføre informasjon eller ideer. Så når vi sier at det er mangel på tillit og kommunikasjon i et team, sier vi i hovedsak at teammedlemmer ikke tror på hverandres pålitelighet, sannhet, evne eller styrke, og at de ikke effektivt deler informasjon eller ideer .

Men er dette virkelig tilfelle? Er teammedlemmer egentlig ikke pålitelige eller inhabil? Deler de virkelig ikke informasjon eller ideer? Eller er det mulig at det er en annen underliggende sak?

Det er viktig å huske at tillit og kommunikasjon ikke bare er ansvaret for de enkelte teammedlemmer. De er også teamlederens og organisasjonen som helhet. Hvis teammedlemmer ikke stoler på lederen eller organisasjonen, er det lite sannsynlig at de vil stole på hverandre. Og hvis organisasjonen ikke gir nødvendige ressurser eller støtte for effektiv kommunikasjon, er det lite sannsynlig at teammedlemmer vil kunne dele informasjon eller ideer effektivt.

Det er også viktig å huske at tillit og kommunikasjon ikke bare handler om ord og handlinger, de handler også om oppfatning. Hvis et teammedlem oppfatter at de ikke kan stole på lederen eller organisasjonen, spiller det ingen rolle hvor pålitelig lederen eller organisasjonen faktisk er. Og hvis et teammedlem oppfatter at de ikke mottar informasjonen eller ideene de trenger, spiller det ingen rolle hvor mye informasjon eller ideer som faktisk blir delt.

Så før vi hopper til konklusjoner om manglende tillit og kommunikasjon i et team, la oss ta et skritt tilbake og se på det større bildet. La oss undersøke årsaken til det opplevde problemet og se om det virkelig er så ille som det ser ut. Og la oss huske at tillit og kommunikasjon ikke bare er ansvaret for de enkelte teammedlemmer, de er også teamlederens og organisasjonen som helhet.

Avslutningsvis, neste gang du hører noen si at det er mangel på tillit og kommunikasjon i et team, ikke bare godta det som faktum. Utfordre det. Se på årsaken til det opplevde problemet. Og husk at tillit og kommunikasjon ikke bare er ansvaret for de enkelte teammedlemmer, de er også teamlederens og organisasjonen som helhet.