Mangel på åpenhet og åpen kommunikasjon er et vanlig problem som plager mange organisasjoner. Det er et tema som har blitt diskutert ad nauseam, og likevel ser det ut til at ingenting virkelig endres. Men hvorfor er det? Er det fordi problemet er for komplekst til å løse, eller er det fordi vi er altfor opptatt med å peke fingre og legge skylden for å faktisk gjøre noe med det?
La oss starte med å utfordre troen på at mangel på åpenhet og åpen kommunikasjon er et problem som bare eksisterer i organisasjoner. Jada, det er lett å skylde på sjefen eller de høyere for ikke å være åpen og gjennomsiktig, men sannheten er at mangel på åpenhet og åpen kommunikasjon er et problem som finnes i oss alle. Vi har alle en tendens til å holde tilbake informasjon, bli bevoktet med våre tanker og følelser og å unngå konfrontasjon for enhver pris.
Men hvorfor gjør vi dette? Er det fordi vi er redd for å bli dømt eller avvist? Er det fordi vi ønsker å beskytte oss mot potensielle tilbakeslag eller konsekvenser? Eller er det ganske enkelt fordi vi er for late eller for opptatt til å sette inn forsøk på å virkelig kommunisere og få kontakt med andre?
Uansett årsak er det på tide å slutte å komme med unnskyldninger og begynne å ta ansvar for vår egen mangel på åpenhet og åpen kommunikasjon. Det er på tide å begynne å være ærlig med oss selv og med andre om våre tanker og følelser. Det er på tide å begynne å være åpen for tilbakemelding og konstruktiv kritikk. Det er på tide å begynne å være villig til å ta risiko og ha vanskelige samtaler.
Og det er ikke bare individer som trenger å øke spillet. Organisasjoner må også begynne å være mer transparente og åpne i kommunikasjonen. Dette betyr å være ærlig og på forhånd om mål, strategier og fremgang. Det betyr å være villig til å innrømme feil og ta ansvar for dem. Det betyr å være villig til å lytte til og samarbeide med ansatte, kunder og interessenter.
Men kanskje det viktigste organisasjoner kan gjøre er å skape en kultur for åpenhet og åpen kommunikasjon. Dette betyr å fremme et miljø der folk føler seg trygge til å snakke opp, der tilbakemeldinger blir verdsatt, og hvor samarbeid og teamarbeid blir oppmuntret. Det betyr å skape en kultur der folk oppfordres til å være autentiske og ekte, i stedet for å gjemme seg bak en fasade av perfeksjon.
Kort sagt, mangel på åpenhet og åpen kommunikasjon er et problem som finnes i oss alle, og det er på tide at vi alle tar ansvar for det. Det er på tide å slutte å lage unnskyldninger og begynne å ta grep. Det er på tide å begynne å være åpen, ærlig og autentisk i vår kommunikasjon og å skape en kultur der dette er normen. Det er på tide å begynne å se manglende åpenhet og åpen kommunikasjon som en mulighet for vekst og fremgang, snarere enn et problem å unngå.
Tim Hoiseth is a renowned business psychologist and author of multiple books. Tim is dedicated to helping organizations and teams build their capacity to meet future challenges. With a focus on team and organizational abilities, Tim has helped numerous companies develop strategies for success in an ever-changing business landscape. His expertise in the field of organisational psychology and his understanding of the needs of modern organizations make him a valuable asset for any company looking to build a strong and resilient workforce.