Som manager er det din jobb å lede teamet ditt gjennom tykt og tynt. Men hva skjer når tynnen bare er litt for tynn? Når den øvre ledelsen puster ned nakken og forventningene er skyhøye? Det er på tide å utfordre den vanlige troen rundt å håndtere og lede team gjennom perioder med høyt trykk.
Først av alt, la oss ta opp elefanten i rommet. Forestillingen om at ledere bare skal “slå seg opp” og håndtere presset som en proff bare er absurd. Bare fordi noen er i en lederposisjon, betyr ikke det at de har en superheltkappe som gjør dem immun mot stress. Faktisk kan presset ofte være enda større for ledere, ettersom de ikke bare har sitt eget arbeid å bekymre seg for, men også trivselen og ytelsen til teamet sitt.
For det andre er ideen om at en manager bare “motiverer” teamet sitt til å komme seg gjennom tøffe tider ganske enkelt urealistisk. Visst, inspirasjon og oppmuntring kan bidra til å øke moralen, men det er ikke en sølvkule -løsning. Lag består av enkeltpersoner, hver med sine egne unike styrker og svakheter, motivasjoner og stressorer. En tilnærming til en størrelse som passer alle, kutter den bare ikke.
Så hva kan en leder gjøre når presset er på og forventningene er høye? Svaret er enkelt (men ikke så enkelt): Lead ved eksempel. Ta vare på deg selv og teamet ditt ved å være gjennomsiktig, kommunisere tydelig og sette realistiske mål. Og ikke glem å ha en sans for humor om det hele. Tross alt er latter den beste medisinen (bortsett fra kanskje advil).
Avslutningsvis krever administrerende og ledende team gjennom situasjoner med høyt trykk en nyansert tilnærming og vilje til å utfordre felles tro. Det er på tide å erkjenne at stress og press er en del av jobben, men med de riktige verktøyene og tankesettet kan de navigeres med suksess. Så ta pusten dypt, rull opp ermene og gjør deg klar til å utfordre status quo.
Tim Hoiseth is a renowned business psychologist and author of multiple books. Tim is dedicated to helping organizations and teams build their capacity to meet future challenges. With a focus on team and organizational abilities, Tim has helped numerous companies develop strategies for success in an ever-changing business landscape. His expertise in the field of organisational psychology and his understanding of the needs of modern organizations make him a valuable asset for any company looking to build a strong and resilient workforce.