Det er ingen hemmelighet at det å samkjøre teammål med den generelle organisasjonsstrategien kan være litt hodepine. Men hvorfor er det så vanskelig å få alle på samme side? Er det fordi folk iboende er late og ikke vil gjøre innsatsen? Eller er det fordi organisasjonsstrategien er for komplisert og vanskelig å forstå?
Vel, la oss begynne med å debunking den første myten. Folk er ikke late. De er bare opptatt. Og når de er opptatt, tenker de ikke på organisasjonsstrategi. De tenker på sitt eget arbeid og hvordan de kan få det til å gjøre så effektivt som mulig. Så hvis du vil samkjøre teammål med den generelle organisasjonsstrategien, må du gjøre det relevant og lett å forstå.
La oss nå snakke om den andre myten. Organisasjonsstrategi er ikke alltid så komplisert som den ser ut. Det kan faktisk være ganske enkelt. Problemet er at det ofte kommuniseres dårlig. Dette kan skyldes mangel på forståelse fra personen som formidler strategien, eller det kan skyldes mangel på innkjøp fra teamet.
Så hvordan løser vi dette problemet? Det første trinnet er å sørge for at alle på teamet forstår den overordnede organisasjonsstrategien. Dette betyr å bryte det ned i håndterbare biter og forklare det på en måte som er lett å forstå. Det andre trinnet er å sørge for at alle på teamet blir investert i strategien. Dette betyr å involvere dem i planprosessen og sørge for at de ser fordelene med strategien.
Avslutningsvis er det ikke så vanskelig som det ser ut til. Det krever bare litt krefter og litt forståelse. Så la oss slutte å skylde på latskap og kompleksitet og begynne å jobbe med løsninger som vil hjelpe oss å nå våre mål.
Tim Hoiseth is a renowned business psychologist and author of multiple books. Tim is dedicated to helping organizations and teams build their capacity to meet future challenges. With a focus on team and organizational abilities, Tim has helped numerous companies develop strategies for success in an ever-changing business landscape. His expertise in the field of organisational psychology and his understanding of the needs of modern organizations make him a valuable asset for any company looking to build a strong and resilient workforce.