Det er en vanlig tro at det er en vanskelig oppgave å styre og ledende team gjennom perioder med organisatorisk omstilling. Men er det virkelig? Gjør vi bare unnskyldninger for vår manglende evne til å tilpasse oss endring?
Først av alt, la oss definere hva vi mener med “organisatorisk omstilling”. Dette kan bety en rekke ting, for eksempel fusjoner og anskaffelser, nedbemanning eller et skifte i selskapets strategi. Men i kjernen er det en endring i måten en organisasjon opererer på. Og endring kan være vanskelig for noen mennesker å håndtere.
Men her er tingen: endring er uunngåelig. Det kommer til å skje enten vi liker det eller ikke. Så hvorfor ikke omfavne det og finne måter å få det til å fungere for oss og teamene våre?
En av de største misoppfatningene om å styre og ledende team gjennom perioder med organisatorisk omstilling er at det krever en fullstendig overhaling av lederstiler. Dette kan ikke være lenger fra sannheten. Jada, det kan hende at noen justeringer må gjøres, men kjerneprinsippene for effektivt lederskap forblir de samme.
En annen vanlig tro er at ansatte vil motstå endring og derfor må tvinges til å omfavne den. Dette er ikke bare usant, men det er også en forferdelig tilnærming til å håndtere endring. Det er mer sannsynlig at folk aksepterer endring hvis de forstår begrunnelsen bak det og føler at de har et ord i prosessen.
Så hvordan administrerer og leder vi effektivt team gjennom perioder med organisatorisk omstilling? Nøkkelen er kommunikasjon og åpenhet. Hold teamet ditt informert om endringene som skjer i organisasjonen og involver dem i prosessen så mye som mulig. Dette hjelper ikke bare med å lindre frykt og bekymringer, men det gir også ansatte mulighet til å ta eierskap til endringene.
Et annet viktig aspekt er å gi støtte og ressurser for å hjelpe ansatte til å tilpasse seg endringene. Dette kan omfatte opplærings- og utviklingsmuligheter eller til og med mental helse støtte.
Oppsummert er det ikke så vanskelig å administrere og ledende team gjennom perioder med organisatorisk omstilling som det ofte er gjort for å være. Med riktig tilnærming og tankesett kan det være en verdifull mulighet for vekst og utvikling for både organisasjonen og dens ansatte. Så la oss slutte å bruke “vanskeligheter” som en unnskyldning og begynne å omfavne endring med åpne armer.
Tim Hoiseth is a renowned business psychologist and author of multiple books. Tim is dedicated to helping organizations and teams build their capacity to meet future challenges. With a focus on team and organizational abilities, Tim has helped numerous companies develop strategies for success in an ever-changing business landscape. His expertise in the field of organisational psychology and his understanding of the needs of modern organizations make him a valuable asset for any company looking to build a strong and resilient workforce.