Når det gjelder å bygge og opprettholde sterke forhold til sentrale interessenter, virker det som om den vanlige troen er at det er en skremmende oppgave som krever mye innsats og tålmodighet. Men jeg ber om å avvike.
Først av alt, la oss definere hva vi mener med “viktige interessenter”. Er de menneskene som har makt og innflytelse i en bestemt bransje eller organisasjon? De som holder veskestrengene og tar de store beslutningene? Eller er de ganske enkelt menneskene som er viktige for din virksomhet eller prosjekt?
Etter min erfaring kan viktige interessenter være begge deler. Men det er viktig å huske at bare fordi noen har en maktposisjon eller innflytelse, gjør det ikke dem automatisk til en viktig interessent. Og bare fordi noen ikke er i en maktposisjon eller innflytelse, betyr det ikke at de ikke er en viktig interessent.
Så hva gjør en viktig interessent? Det er noen som har en interesse av din virksomhet eller prosjekt. Noen som har noe å vinne eller tape basert på suksess eller fiasko. Dette er menneskene du trenger å bygge og opprettholde sterke forhold til.
La oss nå snakke om vanskeligheten med å bygge og opprettholde disse forholdene. Er det virkelig så vanskelig som folk gjør det til å være? Etter min erfaring er det ikke.
Visst, å bygge relasjoner tar tid og krefter. Men det er ikke rakettvitenskap. Det handler om å være ekte, være ærlig og være en god lytter. Det handler om å forstå den andre personens perspektiv og finne felles grunn. Det handler om å være pålitelig og pålitelig. Og det handler om å være villig til å inngå kompromisser når det er nødvendig.
Men hva med å opprettholde disse forholdene? Igjen, det er ikke så vanskelig som folk gjør det til å være. Det handler om å holde kontakten og holde kommunikasjonslinjene åpne. Det handler om å være lydhør og ta opp eventuelle problemer eller bekymringer som kan oppstå. Det handler om å vise takknemlighet og gi kreditt der kreditt forfaller. Og det handler om å være villig til å innrømme når du tar feil og beklager når det er nødvendig.
Å bygge og opprettholde sterke relasjoner med viktige interessenter er ikke så vanskelig som folk gjør det til å være. Det handler om å være et godt menneske og behandle andre med respekt og integritet. Og hvis det er for vanskelig for deg, bør du kanskje vurdere en karriere innen politikk.
Tim Hoiseth is a renowned business psychologist and author of multiple books. Tim is dedicated to helping organizations and teams build their capacity to meet future challenges. With a focus on team and organizational abilities, Tim has helped numerous companies develop strategies for success in an ever-changing business landscape. His expertise in the field of organisational psychology and his understanding of the needs of modern organizations make him a valuable asset for any company looking to build a strong and resilient workforce.