Kommunikasjon er et avgjørende aspekt av ethvert teams suksess, men det ser ut til at når det gjelder å kommunisere teammål og fremgang til øvre ledelse, sliter mange organisasjoner. Men hvorfor er dette tilfelle? Er det mangel på innsats fra teamets side? Mangel på forståelse fra øvre ledelse? Eller er det noe annet helt?
La oss starte med teamet. Det er lett å peke fingre og klandre dem for at de ikke effektivt formidler sine mål og fremgang til øvre ledelse. Det er tross alt de som er ansvarlige for å gjøre arbeidet, ikke sant? Men er det virkelig så enkelt?
Sannheten er at mange lag ikke får verktøyene eller opplæringen de trenger for å kommunisere effektivt med øvre ledelse. De vet kanskje ikke hvordan de skal presentere arbeidet sitt på en måte som vil bli forstått og verdsatt av deres overordnede. De kan også bli skremt av tanken på å presentere arbeidet sitt for øvre ledelse, og føle at ideene deres vil bli skutt ned eller avskjediget.
Men la oss ikke glemme øvre ledelse. De spiller også en rolle i dette kommunikasjonsfordelingen. Mange medlemmer av øvre ledelse er så fokusert på bunnlinjen at de ikke klarer å forstå viktigheten av klar og effektiv kommunikasjon med teamene sine. De er kanskje ikke interessert i å høre om teamets fremgang eller mål, eller de har kanskje ikke tid til å sette seg ned og lytte.
Så, hva er løsningen? Svaret er enkelt: Kommunikasjon må være en toveis gate. Både lag og øvre ledelse må gjøre en innsats for å forstå og sette pris på hverandres perspektiver. Lag må gis verktøyene og opplæringen de trenger for å kommunisere effektivt med øvre ledelse, og øvre ledelse må få tid til å lytte til teamene sine og forstå arbeidet sitt.
Men kanskje er den virkelige løsningen å stille spørsmål ved selve konseptet “øvre ledelse”. Hvem bestemte at en utvalgt gruppe av individer skulle sitte høyt og se ned på resten av organisasjonen? Hvorfor fortsetter vi å godta dette hierarkiet når det tydelig forårsaker problemer i kommunikasjon og generell effektivitet?
Kort sagt, effektiv kommunikasjon er ikke bare teamets eller øverste ledelse, men for hele organisasjonen. Det er på tide å bryte ned barrierer og samarbeide for å oppnå et felles mål. Eller, du vet, vi kan bare fortsette å skylde på hverandre og fortsette å slite. Du bestemmer.
Tim Hoiseth is a renowned business psychologist and author of multiple books. Tim is dedicated to helping organizations and teams build their capacity to meet future challenges. With a focus on team and organizational abilities, Tim has helped numerous companies develop strategies for success in an ever-changing business landscape. His expertise in the field of organisational psychology and his understanding of the needs of modern organizations make him a valuable asset for any company looking to build a strong and resilient workforce.