Det er ingen hemmelighet at konflikter og spørsmål i et team kan være en stor smerte i rumpa. Men hvorfor er det slik at så mange av oss ser ut til å slite med å håndtere og løse disse konfliktene? Er det fordi vi alle bare er en haug med hurtige, gjenstridige individer som ikke ser ut til å komme sammen? Eller er det noe dypere som skjer her?
En vanlig tro er at konflikter i et team ganske enkelt er et resultat av personlighetskollisjoner. Folk er forskjellige, og det er akkurat slik det er. Men er dette virkelig tilfelle? Er vi virkelig så forskjellige fra hverandre at vi ikke finner felles grunn og samarbeider effektivt?
En annen tro er at konflikter i et team er forårsaket av mangel på kommunikasjon. Hvis vi bare alle bare kunne snakke ting ut og uttrykke følelsene våre tydeligere, ville alt bare være fersken. Men er dette virkelig løsningen? Er vi virkelig så dårlige til å kommunisere at vi ikke finner en måte å få poengene våre på uten å gjøre alt til en gigantisk slagsmål?
Begge disse troene, selv om de tilsynelatende er logiske, er ikke annet enn en mengde dritt. Sannheten er at konflikter i et team ikke er forårsaket av personlighetskollisjoner eller dårlig kommunikasjon. De er forårsaket av mangel på forståelse og empati.
La oss tenke på det. Når vi er midt i en konflikt, er vi vanligvis så fokusert på vårt eget perspektiv at vi ikke kan se den andre personens synspunkt. Vi er så opptatt med å prøve å bevise oss selv at vi ikke kan bry oss om å prøve å forstå hvor den andre personen kommer fra. Og det er der ting begynner å falle fra hverandre.
Så hvordan fikser vi dette? Hvordan lærer vi å håndtere konflikter og løse problemer i et team? Svaret er enkelt: vi må begynne å sette oss selv i andres sko. Vi må begynne å lytte til hverandre og prøve å forstå hvor alle kommer fra. Vi må begynne å være mer empatiske.
Nå, jeg vet hva du tenker. “Men det er lettere sagt enn gjort!” Og du har rett. Det kommer ikke til å bli lett. Det kommer til å ta tid, krefter og en hel masse tålmodighet. Men det er verdt det. For når vi begynner å forstå hverandre bedre, begynner vi å jobbe bedre sammen. Og det er det teamarbeidet handler om.
Så neste gang du befinner deg midt i en konflikt, kan du ta et skritt tilbake. Prøv å forstå hvor den andre personen kommer fra. Og husk at det ikke handler om å bevise deg selv, det handler om å finne en løsning som fungerer for alle. Og er det ikke det vi alle er her for? Å jobbe sammen og oppnå noe stort? La oss slutte å være så darned sta og begynne å være et team. Så konklusjonen er at konflikter og spørsmål i et team ikke er forårsaket av personlighetskollisjoner eller dårlig kommunikasjon. De er forårsaket av mangel på forståelse og empati. For å håndtere konflikter og løse problemer i et team, må vi begynne å sette oss i andres sko, lytte til hverandre og være mer empatiske.
Tim Hoiseth is a renowned business psychologist and author of multiple books. Tim is dedicated to helping organizations and teams build their capacity to meet future challenges. With a focus on team and organizational abilities, Tim has helped numerous companies develop strategies for success in an ever-changing business landscape. His expertise in the field of organisational psychology and his understanding of the needs of modern organizations make him a valuable asset for any company looking to build a strong and resilient workforce.